Дитяча залізниця "Мала Південна"

Минуле і сьогодення

Дитяча залізниця "Мала Південна"

Як стати юним залізничником

Як записатися на Малу Південну?

Записатись на дитячу залізницю дуже просто.

Щоб записатись на Малу Південну, достатньо заповнити просту анкету на нашому сайті. Після заповнення анкети з вами зв’яжеться інструктор дитячої залізниці та запросить на Малу Південну.

Також можна особисто прийти на Малу Південну в робочий день та звернутися до будь-якого дорослого у залізничній формі чи навіть до юних залізничників – вони допоможуть знайти інструктора. Інструктор видасть заяву із проханням про прийом на дитячу залізницю, яку потрібно заповнити. І все – з цього моменту ви прийняті на Малу Південну.

Найкраще приходити у суботу чи неділю. Взагалі Мала Південна працює щодня, крім понеділка та вівторка. Якщо поїзди в цей день не ходять, зазвичай на дорозі завжди є інструктори.

Як і чим можна доїхати до Малої Південної – дивіться тут.

Кого та з якого віку приймають на Малу Південну залізницю?

На Малу Південну приймають учнів шкіл Харкова та Харківської області, починаючи з п’ятого класу.

Чи є іспити для бажаючих відвідувати Малу Південну?

Жодних іспитів, тестів, довідок тощо. Можна просто прийти та записатися.

Скільки коштує навчання на Малій Південній?

Навчання на Малій Південній безкоштовне. “Доросла” Південна залізниця повністю забезпечує Малу Південну всім необхідним.

Чи приймають на дитячу залізницю дівчаток?

Звичайно ж, приймають усіх і дівчаток, і хлопчиків.

Понад те, дівчатка нерідко стають керівниками змін і навіть машиністами. Наприклад, першим машиністом першого тепловоза Малої Південної була дівчинка.

Чи приймають на Малу Південну дітей з інших міст та областей?

Приймають. Однак у літній період відвідувати Малу Південну потрібно три, а іноді й чотири рази на тиждень. Взимку — щосуботи чи неділі їздити на заняття. Тому варто подумати, як ви добиратиметеся. А може у вашому місті є своя дитяча залізниця?

На сьогоднішній день, крім Харкова, дитячі залізниці є у таких містах: Дніпро, Донецьк, Запоріжжя, Київ, Львів, Луцьк, Рівне, Ужгород.

Чи приймають на Малу Південну дітей-інвалідів?

Приймають, однак, трапляється, що діти-інваліди через проблеми зі здоров’ям не можуть освоювати деякі професії. Це не страшно, за це із ДЗ не виганяють.

Автор під час перебування своєю юним залізничником особисто знав хлопців, які мають проблеми із зором, із хворобами опорно-рухового апарату, з інсулінозалежним діабетом, що успішно відвідували Малу Південну. У будь-якому разі перед тим, як записатися, краще поговорити про це з інструктором і обов’язково проконсультуватися з лікарем.

Чи надають юним залізничникам форму?

Обов’язково дають. Залізнична форма видається тим юним залізничникам, які постійно відвідують Малу Південну. Щоб отримати форму, недостатньо просто записатися і кілька разів прийти.
Форма — безкоштовна, проте вона не дарується, а видається під розписку на літній період (зазвичай з середини квітня до кінця вересня).

Форма буває двох видів – повсякденна та парадна. Парадну форму видають не всім, а лише тим, хто бере активну участь у житті Малої Південної. На жаль, іноді для надто високих чи маленьких юних залізничників парадної форми відповідного розміру може бути.

Скільки років навчаються на дитячій залізниці?

Стандартна програма навчання на Малій Південній розрахована на три роки. За цей час хлопці та дівчата проходять шлях від найпростіших професій (на зразок провідника чи чергового стрілочного посту) до найскладніших, наприклад, машиніста чи начальника поїзда.

Атмосфера на Малій Південній дуже доброзичлива, тому більшість юних залізничників, відходивши “стандартні” три роки, залишається на ДЗ і на більш тривалий термін. Це не заборонено. Автор цих рядків ходив на Малу Південну сім років.

Чому навчають на дитячій залізниці?

На Малій Південній навчають основних залізничних професій, як пов’язаних безпосередньо з поїздами (провідник, начальник поїзда, машиніст), так і ні (черговий по станції, черговий стрілочного поста, диктор). Розповідають про влаштування залізниці, локомотивів та вагонів. Пояснюють, чому залізниця функціонує саме так, а чи не інакше.

З листопада до квітня у вихідні дні відбуваються теоретичні заняття. З травня до кінця жовтня — безпосередньо робота з поїздами, офіційно звана “Літня практика”.

Після першого року навчання юний залізничник має право вибрати, у якому напрямі хоче вчитися далі. Більшість, звичайно, вибирає напрямок машиніста. Право водити потяги діти отримують на третій рік навчання після теоретичних занять і нескладного іспиту.

Чимало дітей обирають напрямок “ДСП” — так називається черговий по станції: людина, яка приймає та відправляє поїзди, стежить за роботою станції з пульта.

Бувають і такі хлопці, які вивчають одразу всі напрямки, — це теж не заборонено.

За літо кожен юний залізничник встигає попрацювати кілька разів на всіх професіях, що відповідають його рівню знань. Наприклад, сьогодні він може попрацювати провідником, післязавтра ревізором, потім оператором, а через тиждень – диктором.

Крім того, для юних залізничників постійно організовуються екскурсії на підприємства залізничного транспорту – у різні депо, на гірку сортування, до чергових по станції. Ні більшість цих об’єктів стороннім вхід заборонено, тобто потрапити туди “з вулиці” майже неможливо.

Я хочу записатися влітку і нічого не знаю про залізницю. Чи можу я відразу працювати на поїздах?

Якщо записатися навесні, влітку чи у вересні — новачка одразу призначатимуть на якесь робоче місце. Зазвичай це саме поїзди: найчастіше новеньких призначають провідниками.

Боятися не треба: всі покажуть і розкажуть, якщо знадобиться — кілька разів. Призначатимуть на професії, які не вимагають якихось особливих знань. Вже за два-три тижні активного відвідування діти знають і вміють дуже багато.

Чи платять юним залізничникам зарплату?

Не платять. Мала Південна – це навчальний заклад.

Чи працювати на Малій Південній?

Безпечно.

Діти на дитячій залізниці працюють під повним контролем кількох інструкторів. Інструктор є у кабінеті чергового по станції, у депо, у локомотиві. У кожному поїзді обов’язково їде дорослий супроводжуючий (а найчастіше двоє).

Без інструктора не провадиться жодна дія. Наприклад, причепити вагон до локомотива без інструктора не вдасться – тепловоз не під’їде впритул до вагонів, поки інструктор не дасть дозвільний сигнал.
Щоб вирушив поїзд, свій дозвіл мають дати не один, а три інструктори — інструктор-черговий по станції, інструктор у локомотиві та інструктор, що супроводжує поїзд. Без дозволяючих сигналів цих інструкторів поїзд не рушить з місця.

Ніхто не призначить новачка на робоче місце, що потребує спеціальних знань. “Новеньких” зазвичай призначають на професії, де немає ризику травми – наприклад, провідником вагона або оператором при черговому станції.

Безпека на Малій Південній – перше, чому навчають юних залізничників. Техніка безпеки повинна, як то кажуть, “відскакувати від зубів”, інакше до роботи просто не підпустять. За порушення техніки безпеки з Малою Південною відраховують назавжди.

Ходити вулицями “спальних” районів уночі або пити пиво у підворітті набагато небезпечніше, ніж відвідувати Малу Південну.

За всі роки, що автор відвідував дитячу залізницю, не було жодного випадку травмування.

Чи дає Мала Південна пільги при вступі до залізничних технікумів та ВНЗ?

Офіційно пільг немає, однак випускників Малої Південної набагато охочіше приймають до залізничних навчальних закладів: такі абітурієнти, по-перше, знають, куди йдуть, а по-друге, вони вже зазвичай мають чималі знання про влаштування та роботу залізниці.

Чи дає навчання на Малій Південній право безкоштовного проїзду в поїздах та електропоїздах “великої” залізниці та метро?

Не дає.

У 50-х — 70-х роках МПС видавала юним залізничникам із Харківської області безкоштовні квитки, проте зараз жодних пільг для учнів Малої Південної немає.

Хоча трапляються кумедні ситуації, коли ревізори в електричках, бачачи хлопців у залізничній формі, не перевіряє у них квитки – “це свої, з Малої Південної”. Серед ревізорів теж є колишні юні залізничники 🙂

^